We spreken met Harlien Klaver, de nieuwe coördinator Buurtbemiddeling binnen Mens en Welzijn Voorst. Harlien coördineert samen met Agnes Lokhorst buurtbemiddeling voor inwoners van alle dorpen van de gemeente Voorst.
Eerst maar eens de vraag: wat is dat, buurtbemiddeling?
De naam zegt het al een beetje. Wij bemiddelen als buren ruzie met elkaar hebben en er zelf niet uitkomen. Onze buurtbemiddelaars zijn vrijwilligers die wij opleiden en begeleiden. Ze zijn altijd objectief en onafhankelijk en kunnen goed luisteren. De bemiddelaars werken in tweetallen. Samen gaan ze op bezoek bij de buren, eerst bij de één en later bij de ander, en horen hun verhaal aan. Ze proberen vervolgens beide partijen aan tafel te krijgen voor een bemiddelingsgesprek op een neutrale plek. Tijdens dat gesprek helpen ze de buren met het vinden van een oplossing. Uiteindelijk is het doel dat de buren weer prettig naast elkaar wonen.
Ik heb geen ruzie met de buren, maar erger me soms wel een beetje. Moet ik dan ook naar buurtbemiddeling?
Je mag ons altijd bellen of mailen. We kijken dan samen wat je het beste zou kunnen doen. Het is natuurlijk het fijnste als je een ruzie kunt voorkomen.
Als bewoner kun je zelf ook al veel doen. Het belangrijkste is dat je kalm, op een geschikt moment, in gesprek gaat met de buren. Je legt uit wat je dwars zit, luistert wat de buren te vertellen hebben en vervolgens zoek je samen naar een oplossing. Kom je er zo niet uit? Dan helpen we jullie.
Zijn jullie een soort rijdende rechter?
Nee. We zijn wel objectief en onafhankelijk, maar we doen geen uitspraak. We gaan juist samen met de buren zoeken naar een goede oplossing, zodat beide buren tevreden zijn en weer prettig naast elkaar kunnen wonen.
Moet ik betalen voor buurtbemiddeling?
Nee. Alle inwoners van de gemeente Voorst kunnen gratis gebruikmaken van buurtbemiddeling. De kosten worden betaald door de gemeente Voorst en IJsseldal Wonen.
Is het leuk werk, buurtbemiddelen?
Ja, dat vind ik wel. Als je ruzie hebt met de buren, kan dat veel ergernis en frustratie geven. Waarom luisteren ze nou niet naar mij? Wij luisteren altijd en kunnen met een goed gesprek al heel veel ergernis wegnemen. De bewoners zijn vaak blij met onze hulp. En nee, het lukt ons niet om alle ruzies op te lossen, maar we willen het altijd proberen. Kortom, heb je last van de buren en kom je er niet goed uit? Wij staan voor je klaar.
Ook als het je leuk lijkt om buurtbemiddelaar te worden, komen we graag met je in contact!
Stuur een email naar buurtbemiddeling@mensenwelzijn.nl of bel met Harlien: (06) 43207981.
Neem voor meer informatie contact op met Harlien Klaver
Weten wat we nog meer voor je kunnen betekenen? Zoek in alle activiteiten en verhalen van inwoners!